Bilde av Jorun Askeland på fjellet
Den største treningsgleden finner jeg ute, gjerne på en fjelltopp.

Jakten på den gode treningsfølelsen

Jeg jakter den gode treningsfølelsen, nye rutiner og vaner. Med mål om å føle meg vel i meg selv, i en litt sterkere utgave.

Jeg har tatt et oppgjør med meg selv hva det gjelder treningsrutiner, vaner og lyst. Det er forskjell på trening og bevegelse. Den hverdagslige bevegelsen og aktiviteten er gull verdt, dette er noe jeg brenner for. Alt behøver ikke dreie seg om trening, men akkurat nå i dette innlegget gjør det det. Vi vet alle hva vi burde og skulle hatt gjort, men gjør det ofte ikke likevel. Hva kommer det av?

Hva driver deg og din trening? Hvor henter du motivasjon? Jeg har lenge strevd med å finne den gode treningsfølelsen. Det å være i flyt. Ha de gode rutinene. Bare gjøre, ikke tenke. Så har jeg undret meg over, hvordan havnet jeg her? Hvorfor har det blitt så mye motstand? Det er lenge siden jeg har følt meg så dårlig trent som nå. Dette påvirker energien, det blir mer belastning på jobb, kroppen fungerer ikke som ønsket. Jeg har alltid likt å trene. Selv om det ikke alltid har vært like god flyt over det. Det siste halvåret har sklidd helt ut. Jeg har gått tur og beveget meg. Men plutselig kjente jeg at styrken jeg bruker å ha er borte. Jeg trives ikke her jeg er. Da er det på tide å gjøre noe med det.

Så hvor trykker skoen egentlig? Hvorfor har det blitt så vanskelig? Det nærmer seg ett år siden jeg flyttet. Jeg tror det begynner der. En stor omstilling i livet. Det handlet om å ta en ting om gangen, bit for bit komme seg gjennom prosessen og finne seg til rette i nye omgivelser. Da saker og ting begynte å roe seg startet jeg å jogge to ganger i uken med etterfølgende styrkeøkt. Selv om jogging aldri har vært min favoritt fikk jeg en viss flyt over det. I tillegg fikk jeg gått gode fjellturer. Dette holdt jeg noelunde greit utover høsten, men til slutt tok både mørket og været meg. Motstanden ble for stor. En sporadisk joggetur her og der har det blitt, for å bekrefte at formen er dårlig. Trening er ferskvare, det har jeg fått konkludert. Uansett, mulighetene finnes der! Treningssenter og yoga har absolutt blitt vurdert. Men tanken på å skulle møte til bestemte dager og tider byr imot. Treningssenter byr imot. Ingenting vondt om de, jeg har  nok bare tråkket ned dørstokkene litt for mange år og nådd et metningspunkt. Så akkurat nå er det ikke aktuelt. Kampsport har også vært en stor del av meg, det ligger heller ikke til rette nå. Ønsket er å trene mest mulig ute, under mest mulig frihet og minst mulig press og forventning. Trening handler mye om vaner og rutiner. Det skal være lystbetont og motiverende, med mål og mening. Jeg jakter altså den gode følelsen. Jeg har ingen skritteller, pulsklokke eller fitbit. Jeg teller ikke forbrente kalorier eller kiloer. Jeg vil bare føle meg vel i meg selv! Og ha det moro!

Den siste tiden har jeg prøvd å finne fram den gode følelsen, tenkt på hva tidligere  treningsopplevelser har gitt meg. Dette for å finne motivasjon og bygge veien videre. Jeg tok en liten brainstorming på dette, og følgende opplevelser sitter positivt igjen: følelsen av å være funksjonelt sterk, å kunne lesse på med vekter, følelsen av mestring, utvikling, utholdenhet, glede og latter, svette og fysisk tretthet, fellesskap, ny læring, nyttig kunnskap, naturopplevelser, kroppsbevissthet, lykkefølelse, adrenalinkick, mental utkobling, påfyll av energi og velvære. Ikke rett lite dette! Ta meg dit!

Så, litt klokere på hva som trigger meg både positivt og negativt går jeg på med friskt mot i håp om å finne gode rutiner igjen. Jeg ønsker å trene ute og hjemme slik at det er enkelt og tilgjengelig. Med lett utstyr og egen kroppsvekt kan man få utrettet ganske mye. Jeg har et ønske om å bli sterkere for å tåle hverdagen bedre, og har laget et treningsprogram for dette. Det går mot lysere tider og jeg skal få fart på joggingen igjen. Selvdisiplinen tar jeg imot med takk ;) Jeg har satt meg noen små mål, så ligger det et større prosjekt til modning. Men fjellturene venter på meg uansett! Måtte de bli lengre, høyere og mer utfordrende med tiden :) Jeg er motivert og klar for nye tak. 

Er det noe jeg kan konkludere med så er det alt til sin tid. Det handler om å være i balanse. Når vi har store utfordringer i livet er ikke kroppen like mottagelig for trening. Trening skal bygge opp! Ikke bryte ned. Restitusjon er derfor vesentlig. En annen ting er at trening fungerer forebyggende mot skader, smerter og sykdom. En utrolig viktig årsak til å faktisk gjennomføre, og til at vi alle har godt av å drive med en form for aktivitet. Så tenker jeg også at den beste treningen er den som faktisk blir av. Og den vi gjør, igjen og igjen. Derfor er det viktig å finne sin egen vei. Til slutt må jeg også si meg utrolig takknemlig for at jeg kan trene! At jeg er frisk og funksjonell. Alle har dessverre ikke denne muligheten.

Så fra meg til deg: Bruk kroppen! Ha det gøy! Jakt den gode følelsen! God trening :)

-Jorun

BESTILL TIME